25. 11. 2010

K šípku a ještě dál...

V květnu tohoto roku, v situaci, kterou je možné výstižně popsat jako stokrát nic umořilo vola ( obzvlášť ten vůl sedí!) jsem se poprvé dopustila těžkého zločinu na poezii. Spáchala jsem báseň Vrátím se a políbím tě. Její slova mi stále zněla hlavou, jako bych sama sebe proklela. Následovaly další a další rdoušené verše - zaříkání proti uhranutí.


V dopise spřízněné duši, padlo, mimo jiné perly i toto tajuplné sdělení:
myslím, že někde nahoře, nebo uvnitř, nebo čertví kde došlo k chybnému
spojení, že to ani nebylo určené pro mě... na někoho kdo byl schopen
zveršovat pouze (na dotaz jak se mají kočky) .. žerou, spí a ...vyměšují..
to není tak špatné, atd bla bla...
Jak blízko jsem byla pravdě !

S několikaměsíčním zpožděním mi došlo, že má náhle propuknuvší chorobná
básnivost není projevem skrytého nadání, ale přetlaku v hlavě. Terapie, obdoba
pletených ponožek a háčkovaných ubrusů. Poznání se kupodivu dostavilo ve vaně.
Na WC by to bylo stylovější. Vybavily se mi večery strávené v posvátném
vytržení nad sešitem plným veršovaného lkaní a první popud byl ponořit
hlavu do mydlin. Navzdory chladnoucí vodě zalila mé tváře sytá červeň.
Zastihnout mne v tu chvíli manžel, volal rychlou, v domnění, že
prožívám mrtvici.

Přes prozření a počáteční rozporuplné dojmy se mi však v zóně veršů zalíbilo.
Místo pálení důkazů jsem se pokusila a pokouším, udělat z těch osmi a více
slokových oblud něco přijatelnějšího, více se přibližujícího termínu poezie.
Zbavit se zlozvyku nekompromisního rýmování je těžší než se na první pohled
zdálo, ne-li nemožné. A ještě mnohem těžší je přimět slova ke gymnastice,
místo obvyklého lenivého ploužení. Zatím se mi povedlo pár šišatých
přemetů a kotrmelců a několik uhláků papíru na podpal.

Děkuji všem, kteří se tím lkaním prokousali a prokázali tím svoji
neuvěřitelnou statečnost, trpělivost a takt.

K šípku ani dál mě zatím nikdo neposlal. 



2 komentáře:

  1. V životě mě doslova přepadne můza, a pak jsem schopen složit báseň za jízdy autem a musím si ji zapisovat na takový ten zápisníček v držáku na okně. Bylo jich v mém životě jen pár, vždy při nějakém významném výročí nebo smutné událost, či naopak při zrození nového života.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Někdy se to tak stane, je to svým způsobem zajímavé a taky tak trochu tajuplné, jako vzkaz z jiné zóny. :)

      Vymazat