23. 9. 2013

Pekelná brána


Drobná paralela by tu byla. Chinaski

Mohl by z toho být pěkný článek. Lukáš

Když mi dcery v trudnomyslných zimních měsících navrhly společné sledování seriálu Hrdinové, s díky jsem přijala. Taková nabídka se neodmítá. Krásní lidé se zvláštními schopnostmi si mě rychle ochočili a netrpělivě jsem čekávala na další díl. Přestože má seriál čtyři řady, přičmž první a čtvrtá jsou nejlepší, jednou skončit musel. Mezitím jsme si však oblíbily naše společné večery a vyvstal problém co budeme sledovat dál.

Volba padla na Buffy, přemožitelku upírů. Příběh dívky, která oplývá půvabem i sílou a v městečku Sunnydale, které se, čirou náhodou, nalézá nad pekelnou bránou, bojuje proti upírům, démonům a dalším zplozencům pekla, přitahovaným touto, dá se říct, anomálií.
Přiznám, že jsem k seriálu zpočátku přistupovala s lehkými rozpaky, zdál se mi příliš naivní, příliš dětský... Ani nevím z čeho jsem tak usuzovala. Přesto jsem neodmítla, na vstřícnost nelze reagovat nezájmem.

První řada Buffy byla opravdu poněkud jednoduchá, co se zápletek i provedení týká. Už v druhé řadě jsem musela konstatovat zlepšení po všech stránkách a s úžasem zaznamenala jak, na tak malém prostoru, který skýtá příběh superhrdinky bojující se zlem, dokázali tvůrci rozvinout charaktery postav, proplést jejich osudy a stvořit seriál, kterým hýbou skutečné city, vášně a bolesti, aniž by byl odpudivě prvoplánově výchovný. Přestože jsem si Buffy, Spika, Willow i další oblíbila, píšu o seriálu z jediného důvodu a to abych uvedla nezasvěcené do obrazu a mohla pokračovat ve spřádání své smělé (s)myšlenky.

Obec, ve které žiju celý život, má kolem 150 obyvatel. Rozkládá se v tak půvabném místě Vysočiny (zvlášt když vyjde léto na neděli), že se není co divit zájmu pražáků, brňáků a jiných o zakoupení chaloupky či přímo vystavění vilky. Jediný problém je v tom, že jakmile se usadí, začnou se rozpínat, bobtnat, obsazovat a měnit. Právě díky těmto "jiným" u nás odtroubilo tanečním zábavám, jarmarkům i jakýmkoli soukromým oslavám, pokud by se měly konat v areálu takzvaného výletiště a to přesto, že kruhový taneční parket spolu s ostatním vybavením, jako je přístřešek pro muzikanty, nebo udírna, je nejhezčím zařízením tohoto druhu na celém okrese.
"Jiným" nedělá dobře hluk, vadí jim hudba, vadí jim shlukování lidí, vadí jim všechno a tak se sami organizují, podávají stížnosti a zamořují vzduch.

Jako fanatická obdivovatelka Stephena Kinga, jejíž nejoblíbenější knihou jsou Tommyknockeři, jsem už kdysi dávno, pod dojmem spletitých osudů, unikátních postav (nikoli v lichotivém smyslu) a zapeklitých vztahů v místě svého rodiště, vyslovila domněnku, že pod K...... se musí nacházet cosi, co zásadním způsobem ovlivňuje chod vesnice a životy lidí. Zjištění, že obec leží na uranovém podloží pro mne tedy nebylo překvapením, ale pouhým zadostiučiněním. Přesto jsem byla ještě na míle daleko od pravdy...

V současné době u nás probíhá výstavba čističky vody a kanalizace. Část obce už je rozvrtaná a překopaná. Jak přibývá plochy zasažené budováním, přímou úměrou se stupňuje i jakési skryté šílenství, projevující se nejrůznějšími způsoby. Nezasvěcenému nepostřehnutelné, avšak pozorovateli zvnitřku jasně patrné.

Když jsem nedávno seděla nad sklenicí piva se svojí drahou kamarádkou Alenou , pronesla jsem jako už mnohokrát předtím víceméně řečnickou otázku: Co se to děje?" A očekávala obligátní odpověď s povzdechem : Já  nevím! ( Podivné projevy místních sledujeme a komentujeme už delší dobu a tento rozhovor byl veden již vícekrát, přesto bez velkých obměn). Až doteď.

Alena vyslovila domněnku geniální svou jednoduchostí.
Pod K..... je peklo a jak teď pohnuli se zemí, peklo se otevřelo.
A mně v tu chvilku bylo jasné, že na to kápla, mnohé nevysvětlitelné se tak náhle jeví ve zcela jiném světle a podivné události a jednání se sice nestaly méně podivnými, rozhodně však alespoň logicky vysvětlitelnými, neboť kdo by čekal projevy dobré vůle a snahu o zachování slušných sousedských i jiných vztahů nad pekelnou bránou?

Nechci aby můj článek vyzněl jako bych ve svých spoluobčanech, starousedlých i nově přibývajících, spatřovala jakési stvůry či démony přitahované mocnou, temnou sílou.

I když....
v mnoha případech mám obludné podezření.


téma týdne - Život na vesnici.

Žádné komentáře:

Okomentovat