23. 2. 2016

Zvěřinec nebo blázinec?

Dlouhé roky jsem nějak nedokázala docenit kresby Josefa Lady a to především ty s davovými scénkami. Vždycky jsem přímo nenáviděla, jak všechny jeho postavy mají zaseknuté prsty a místo nosů červené bambule. Josef Lada mě zkrátka coby malíř postav neoslnil; i když jeho malebné zasněžené krajinky a vesničky se obzvlášť na vánočních pohledech vždycky vyjímaly moc hezky. Jenže s přibývajícími roky se vnímání přece jenom mění, hrany se obrušují a vyhraněné názory střídá tolerantní smířlivost. A tak dnes nacházím zalíbení v úplně jiných věcech než před dvaceti roky a useknuté prsty a bambule místo nosů jsou opravdu to poslední, co mně vadí a čím bych se chtěla zabývat. Naopak. Josef Lada pro mě získává zcela nové kvality a během krátké doby již podruhé nacházím inspiraci v jeho barevných malůvkách, se kterými se dokonce cítím jakýmsi způsobem spřízněná.


Není to tak dlouho, co jsem se na krátký čas stala součástí živého obrazu inspirovaného Ladovými výjevy pohodových zabíjaček, kde se snad i to vyvrhované prase potutelně směje. Tento týden - i když nejenom tento - mám pro změnu dojem, že jsem se jakýmsi kouzlem ocitla v obrazu Zvířátka v hájovně. Naše variace by tedy spíš nesla název Zvířátka v kuchyni. Podotýkám, že to nikdy nebyl můj sen a moje nejtoužebnější přání. Mým snem byla sterilní domácnost typu sklo a kov s převažující bílou barvou maximálně oživenou něčím v odstínu slonová kost či smetanová bílá. Opravdu nikdy jsem nechtěla být jako ta paní z knihy Jamese Herriota, která prohlašovala: ,,Já žiju pro kočky," zatímco její manžel s brýlemi a věčně rozečtenými novinami tvořil nepatrný lidský ostrůvek v moři koček. Asi proto máme koček pět a psa gaučáka. O bílé si můžu tak akorát nechat zdát a znám ji jen díky fotkám se sněhem a jídelním talířům. Prostě všude kočky, kočky, kočky a pes, pes a pes. Na stole, na posteli, na topení, ve skříni, v policích...
Dost! už mě zas chytá amok. Raději se na to podívejte sami.

Předloha - Zvířátka v hájovně.


Koukám, že něco se přece jenom maličko liší. Hajný má bujný plnovous. I když!
Po událostech posledních týdnů, by mě vůbec nepřekvapilo, kdyby se mi podařilo vypěstovat si mužný knír.


A teď už ti naši slibovaní raubíři. A abyste si nemysleli, že jsem nějaký necitelný nelida - ten běloskvoucí sen jsem už dávno oželela - doplnila jsem jejich portréty citáty vzešlými z citů a myšlenek řady moudrých lidí, které mě dojímají, těší i baví. Hned první by se mohl stát mottem na vlajku i erb pejskařů a kočičářů.

Zemi obývají inteligentní tvorové zvaní lidé.
Téměř všichni jsou ve vlastnictví psů a koček.
( autor neznámý )

Mínečka. Naše chiméra.

Všechny živé bytosti mají stejnou duši, i když tělem se navzájem liší.
Hippokrates

Řekni mi, jak jednáš se zvířaty, a já ti řeknu, kdo jsi.
Zarathustra

Nevím, jak přesně by to, co jsem, pojmenoval Zarathustra, ale kočky mě vyhodily i z toho křesílka, které jsem si na čas rekonvalescence přinesla do kuchyně. Co se mě týče, může být starý Zarathustra úplně v klidu.


Kočky jsou gangstery zvířecího světa, žijí mimo zákon a často mimo zákon
také umírají.
Stephen King Řbitov zviřátek

Nevěříš, že se psi dostanou do nebe?
Dej na mě, ti tam budou dřív než kdokoli z nás.
R.L.Stevenson

Charlie s Jirkovýma nohama. To miluje, tak má jistotu, že mu páníček nikam neuteče. Inu, proti gustu...

Jakkoli málo peněz a jakkoli málo majetku máte, když máte psa, jste bohatí.
Louis Sabin

Psi žijí výhradně přítomností. Jsou přívalová vlna emocí a každá z nich je varianta lásky.
Cynthia Heimelová
Co je furt?


Tento den jsem se něco naučil: na světě jsou i horší věci, než přijet někam se psem
a vracet se domů bez něj... ale není jich moc.
John Connolly

Historie je více naplněna příklady o věrnosti psů než o věrnosti přátel.
Guy de Maupassant


Na celém světě existuje jen jediný nejchytřejší pes, a má ho každý kluk.
Luis Sabin

Není na světě lepšího psychiatra, než štěně olizující vám obličej.
Ben Williams



Kde máš kočku?
V kýblu.


Člověk žije s tím, koho miluje, ale pes miluje toho, s kým žije.
Laponské přísloví

Kdo tvrdil, že štěstí se nedá koupit, zapomněl na štěňata.
( autor neuveden )

Nikdo neocení genialitu vašich slov více než váš pes.
Christopher Morle

Velikost národa a jeho mravní rozvoj lze vyčíst ze způsobu,
jakým zachází se svými zvířaty.
Mahátmá Gándhí

Velikost naší Šeny spočívá v tom, že usne kdekoliv.




Myslím, že k psům nás to táhne z toho důvodu, že to jsou nebojácní tvorové,
jakými bychom mohli být i my sami, kdybychom si nehráli na chytráky.
George Bird Evans


Ve starověku se kočky těšily úctě jako bozi.
Dodnes na to nezapomněly.( Neznámý autor )

Většina koček se nepřiblíží k člověku jen tak.
Vždy předchází řada rituálů, obřadnosti a diplomacie,
než dojde k vyhlášení příměří.
Lloyd Alexander



Nikky, božstvo z šuplete.



Kočky umějí hledět za zevnějšek - dokonce i mimo svůj druh - a dohlédnout až do srdce.
Barbara L. Diamondová

Kočku musíte milovat podle jejích vlastních pravidel. Paul Gray

To pochopil už i Jiří, Mína má takové pravidlo, že musí ochutnat z každého jídla
.

Psi nám ze sebe dali naprosto všechno. Stali jsme se středobodem jejich vesmíru.
K nám upírají veškerou lásku, víru a důvěru. Slouží nám za zbytky našich jídel.
Tohle je bezesporu nejlepší obchod, jaký kdy člověk udělal. Roger Caras


Charlie je pro změnu středobodem našeho vesmíru. Ale to s tou službou a zbytky jídla u nás moc pravdivé není. Šunkový salám přijme jen někdy a to ještě s odporem a obyčejný točák si nosí do pokoje k holkám, kde se po té podivné poživatině v zřejmých rozpacích válí. Co se týká služby, řekla bych to takto: U nás vládne pes. Přesto nepopírám, že obchod, dá-li se to tak nazvat, je to skutečně skvělý.


Mít psa je stejné jako vlastnit duhu. Na počátku jsou štěňata jen radost.
A staří psi na opačném konci jsou hotový poklad.
Carolyn Alexander

Naše druhá princezna, Charlie.


Komoda, kterou jsme horko těžko v létě dávali do kupy. 




Kočky náš kup komody nesmírně potěšil, jak zůstanou otevřené nějaké šuplíky, hned si z ní udělají bytovku. Šuplat je šest a pes se tam nevejde, takže si konec konců můžeme ještě jednoho kočičího nájemníka pořídit.


Cit ke zvířatům a soucit s nimi souvisí natolik s dobrotou charakteru, že se dá téměř s naprostou jistotou tvrdit,
že kdo se chová ke zvířatům hrubě a surově, nemůže být dobrým člověkem.
Schoppenhauer

Bude třeba celých věků lásky, abychom zvířatům splatili služby, které nám poskytují.
Christian Morgenstern



No nic, tak jdu splácet, vracím se do služeb krále Artuše vlastně Čárlouše.
S láskou jeden z rytířů poškrábaného stolu. 


Naši smečku si můžete prohlédnout také v článcích:


A přečíst si o nich můžete v článcích



Žádné komentáře:

Okomentovat