Li
mockrát prosila: ,,Ly, pojeď se mnou, prosím, za našimi přáteli.
Tolikrát nás zvali, mohlo by to být pěkné." Ale Ly nikam jezdit nechtěla
a vymýšlení výmluv povýšila na studijní obor, ze kterého veleúspěšně
odmaturovala a zvolila si ho též jako pracovní zařazení i hobby pro
volný čas.
Jednou ji bolela záda, podruhé se musela očesat
jordánská jablka, potřetí čekala důležitou zásilku z oddělení Ztrát a
nálezů. A každá věta začínající Mohly bychom nebo Měly bychom v ní probouzela daší kreativní záchvaty výmluvnosti.
Li
často plakala nad svou nevraživou sestrou, kterou stále silněji
pociťovala jako chladnou, těžknoucí kouli připoutanou ke své noze, ale
bála se opustit svůj domeček, své vyšlapané cestičky, vlídné tváře stěn
svého vězení.
Tak jako byla Ly přebornicí ve Vymlouvání, stala se Li mistryní v Odkládání.
Slovo
Zítra se pro ni stalo magickým příslibem a Dnes vyplnila psaním
dlouhých, líbezných zpráv očima po stěnách a stropu medové chaloupky.
Přátelům i vzdálené rodině posílala krásné myšlenky a vzdušná objetí.
Stavěla snová města a zabydlovala je roztomilými postavičkami. Jediným
kýchnutím pak své paláce rozprášila a zděšeným postavičkám křičícím ve
vzdušných vírech foukala z dlaně polibky plněné přáním štěstí a
škodolibostí.
V jejím nitru hořela velká mocná láska, která
osvětlovala stále temnější krajinu snů. A za láskou jako za zčernalým
litinovým kotlem se skrývala trojice krysích sourozenců - Stud, Strach a
Smutek.
Ale o tom se u Li a Ly nemluvilo. Slova byla drahá, vyvažovaná nutností a mlčení všeříkající.
V
mátožném snění o životě uběhl Li jeden rok, druhý, třetí. Při pátém je
přestala počítat. Bez chuti jedla moučnatá jordánská jablka a zapíjela
je chlorovanou vodou. Bez naděje uléhala a bez očekávání vstávala. Dny
jí splývaly v šedou šmouhu nicotného přežívání a to vysněné Zítra stále
nepřicházelo.
Jednoho dne si uvědomila, že se z kuchyně
vytratila vůně třezalkového čaje i kopřivového čaje i medových koláčků.
Zůstal jen pach osamělosti. Ly byla pryč a Li ani nezpozorovala, kdy
šla. Zachvátila ji úleva tak silná, až se podobala chorobě. A pak ji
napadlo ještě něco jiného.
Co když dnes je TO Zítra? Co když jsem se konečně dočkala toho zázračného dne, ve kterém se všechno změní?
Na
nejistých nohou sešla schody z podkroví a prudce rozrazila dveře do
koupelny. Vnímala, že se s ní opravdu něco děje, něco zásadního a
podivného a po dlouhé době pocítila cosi, co nejdřív nedokázala ani
rozpoznat ani pojmenovat. Pod kůží se jí vlnily ochablé svaly, jako by
se chtěly přeskládat do jiné podoby, kůže ji svědila a mravenčila a
vlasy od kořínků po konečky nabité statickou elektřinou, vydávaly slabé
praskání. Pak jí došlo, že takhle se cítila Kdysi.
Tenkrát, když život ještě žila namísto snění o něm.
Dávno předtím než se objevila Ly a s ní Výmluvy a Odkládání.
Dávno předtím než uvěřila v Zítra.
Když
na sebe pohlédla do zrcadla, pronikavě vykřikla. Jako káně nad loukou.
Jako potkan přiražený lopatou k zemi. Ze stařičkého, roky zmatnělého
zrcadla na ni hleděla její tvář plná drobných rýh a prasklinek. Vlasy se
jí bíle plazily po ramenou a byly plné prachu a jemných pavoučích sítí.
Zděšeně si chtěla smést pavučiny z hlavy a na prstech s dlouhými
zakroucenými nehty jí ulpěla vlákna vlasů promísená s pavučinami.
,,Jsem snad mrtvá?" zakřičela žalostně do mechové vůně koupelny.
Dům
kolem ní jako by jen čekal na tuto otázku, na formuli, která ho vytrhne
z letitého podřimování a uvede do jeho nové existence. Obrazy krajinek,
ovocných i loveckých zátiší, koní a omašličkovaných koček se nadzvedly
jako těžká víčka chronického spáče a pod nimi se ve stěnách otevřely
desítky kalných, chmurně pobavených očí. Venkovní dveře se se skřípáním
několikrát otevřely a zase zabouchly. Pozorovateli zvenčí, kdyby tedy
venku nějaký pozorovatel byl a kdyby vydržel sledovat něco tak
znepokojivého, by to připadalo, jako by dům zíval. A nad tím vším
zaduněl hlas linoucí se z komína, ze spíže i ze sklepa. Odevšad i
odnikud.
,,Nejsi mrtvá!"
,,Díkybohu," vydechla Li
vděčně a pokoušela se stáhnout z vlasů alespoň ty největší pavučiny,
pokryté černými korálky mrtvých much a jejich vrahů.
,,Jen
ten kdo žil, může zemřít. Ty, pošetilá malá Li nejsi mrtvá, ale ani
prokazatelně živá. Uvízla jsi na tenké hranici oddělující Dnes od Zítra.
Postihla tě akutní forma věčnosti provázená nesmrtelností. Dovolím si
upozornit na jednu maličkost... není to úplně bezbolestné. Měkké tkáně
odchází první. Ne, nejsi mrtvá, Li," zopakoval dům a zaznělo to skoro
laskavě.
,,Ale brzy si budeš přát abys byla."
Li
sklouzla po zdi a zůstala sedět v schoulené roztřesené hromádce. Stěna o
niž se opírala, se rozechvěla ve stejném klopýtavém rytmu jako její malé uspěchané srdce. Vibrace stále sílily a současně ztrácely
pravidelnost. Dům se smál.
Dveře i okna bouchala. Zvířený
prach koloval místnostmi a vytvářel své vlastní světy a děje. Obrazy nad
krhavýma očima pomrkávaly a s každým mrknutím kolem sebe rozhazovaly
střepy skla a úlomky zdí a omítky.
Chraptivé
výkřiky Ly imitující veselí se mísily s řinčením, praskáním a sténáním
domu v bizarní orchestrálce oslavující zmar a zkázu.
Ly se smála a smála...
Žádné komentáře:
Okomentovat