Býval jsem Tom. Tom a pár písmenek k tomu. Začínalo to od ká. Katapult... kajak... kapitán? Kapitán Tom? Býval jsem muž. Taky syn, otec a bratr. Býval jsem i manžel. Říkala si Anabel ale jmenovala se jinak. Něco od es. Siréna nebo satira? Stránka? Sára. Žili jsme spolu v jedné krabici a čekali na příchod naší dcery. V rohu velké místnosti stála maličká postýlka, pelíšek. Podobný míval i Dárek. Dárek nebyl dítě ale kocour. Spával všude - i v té postýlce - jenom ne ve svém pelíšku. Když to začalo, začal jsem chodit na dlouhé procházky. Bílé dveře, šedé dveře, poškrábané dveře. Bílé dveře, šedé dveře... Pořád kokola. A ať jsem prošel kterýmikoliv dveřmi, stál za nimi Dárek. Kocour chodil se mnou a často i přede mnou. Poznávací výlet od jedněch dveří k druhým. V linu hrajícím si na prkna zůstávaly otisky mých bosých nohou a Dárkových bosých tlapek. Pak se ty otisky slily v pěšinu. Když kolem pěšiny začala růst tráva ostřice, Dárek se o ni pořezal. Krvácel z tlap, krvácel z čumáku. Uši měl na cimpr campr. Sára jim ho odnesla, ať ho uzdraví. Pak už to nebyl Dárek. Už to nebyl ani kocour. Když se ke mně znovu připojil při mém kroužení, jeho nohy vydávaly takové zvláštní, zábavné zvuky. Cupity cup. Cvaky cvak. Když jsem to chvíli poslouchal, chtělo se mi křičet. Z procházek se stala štvanice. Bílé. Šedé. Poškrábané... Cvak. Cvak. Cvak.
Když dítě
konečně přišlo, bylo maličké, scvrklé a bezbranné. S pusou připomínající
růžovou ránu, ze které vycházelo kňourání a vřískání. Nedokázal jsem se
na dceru přestat dívat. Naše Lola. Už strašně dlouho jsem žádné dítě
neviděl. Sára, která v té době ještě nebyla Anabel, sedávala v tom
starodávném houpacím křesle, jehož kostru jsem našel na skládce za
městem ještě předtím, než to tam obehnali ostnatým plotem. Vrz, vrzy,
vrz dělalo to její křeslo. Sára se houpala, dítě na jejím klíně
kňouralo, napilo se a pak se ztišilo. Dárek ležel někde na skříni nebo
pod křeslem a povrzával po svém. Dokonce i hodiny na zdi, jejichž
ručičky se zasekly na půl šesté, občas pod vlivem toho všeobecného
cvrlikání a vrzání snaživě zašramotily, jako by se v jejich útrobách
pohnula neklidná duše. Po tom křesle zbylo na podlaze jen několik
nenápadných škrábanců. Uvidí je jen ten, kdo ví, co hledat. Ztratilo se
stejně jako Dárek a Sára s naší maličkou dcerou. Pořád doufám, že je
najdu. Pátrám v ulicích. Zastavuji lidi s fotkou v ruce, ale všichni jen
krčí rameny a odvrací oči stranou. Každý z nich někoho ztratil. Většina
už se neptá. Je to tak lepší.
Tomu plotu z ostnatého drátu vévodí obří cedule. ZÁ AZ V TUPU stojí na ní a pod tím menším písmem Člov k, který záka por ší b de bez ja ék liv dalš í zá inky a p ůtahů opr v n.
Cedule je celá omlácená, některá písmena se úplně ztratila. Přesto
každý ví, co tam je napsané. To je právě ten důvod, proč je tak dobitá.
Nic neuspokojí vzbouřené city tolik, jako zvuk, který vydá kámen, co
narazil do plechu. Ten zvuk je skoro melodický. A kamenů je tam spousta.
Strávil jsem tam pár příjemných odpolední. Sehnout, sebrat šutrák,
napřímit, zamířit. Beng! kovové třísknutí, které vám rozdrnčí zuby i
kosti v lebce. Na chvilku se sami cítíte jako kus plechu, kus železa.
Jako zvon s rozhoupaným srdcem, které o sobě dává vědět bolestnými
údery. Sehnout, sebrat šutrák, zamířit, pal! Hypnotické. A čas
neusměrňovaný, nespoutaný, rozevlátý jako tylový šál po babičce, unášený
větrem z jednoho konce nicoty na druhý, vám proudí kolem těla. Cítíte
ho, ale už ho nedokážete zachytit, proklouzne vám mezi prsty. Hodiny
stojí. Stojí. Stojí... A čas je volný.
V
poslední době se podobné ploty a cedule objevují na každém kroku.
Některé jsou čitelnější jiné méně, ale všechny začínají stejně ZÁKAZ.
Zakazuje se všechno možné. Kupky kamenů hromadící se pod nimi jako malé
mohyly navršené nad hrobem nebožtíka, který žil ve stínu, zemřel v
ústraní a byl pohřben potají, zase svědčí o podobném hudebním vkusu nás
pozůstalých. Nás všech, co jsme kdysi mívali jména tvořená dvěma slovy,
své místečko v jedné z krabic a čas rozkouskovaný do stovek drobných
úkonů, které se s neměnnou pravidelností skládaly v dny a ty zase v
měsíce a roky. Nás všech zvonů odlitých ze strachu, stesku a vzpomínek,
se srdci, která zvolna utichají. Beng! křísne to pořád ještě občas do
plechu, do železa. Zůstane rána podobná hvězdě, trnutí zubů a pocit
jakéhosi nezvyklého pohybu uvnitř hrudi, v místě, kde srdce odtikává
svůj vlastní čas. Ale už brzy i to všechno pohltí tmavě fialový šál
bezčasí, který ten náš svět ovíjí s přítulností hada škrtiče.
Krabice
je vybavená vším, co druh jako my potřebuje k živoření, proto ty
cedule. Není dobré se potloukat po městě, které se tak rychle mění a
plní jejich veselými tvářemi s prázdnýma očima a cukerínovými úsměvy.
Oni neublíží - ne úmyslně - nezbijí vás, dokonce ani neurazí. Když ale
budete mít smůlu a třeba zakopnete právě ve chvíli, kdy se kolem vás s
cvakáním valí jejich sudovitá těla a padnete jim k nohám, jako ponížený
žebrák prosící o milost, ani se nezarazí. Přejdou přes vás. Nezabijí
vás. To nesmí. Jakýsi zákon, který měl nás "mocné tvůrce" chránit před
vlastními výtvory jim v tom brání. Ale můžou zmrzačit. A co je horší,
to, co poškodí, dokážou opravit. Nejsou nenávistní ani soucitní, nejsou
hloupí ani chytří. Jsou inteligentní. Inteligentní svým vlastním,
nekompromisním, neosobním způsobem. Umělí.
V
čase, kdy jsem byl někde napůl cesty mezi maminčiným špuntem a tátovým
parťákem, často mi otec mého otce, jehož tvář se mi z pásky paměti
zvolna stírá jako mnoho jiného, vyprávěl o minulosti. Sedávali jsme
spolu u stolu s ubrusem se vzorem jablek a třešní, děda měl před sebou
hrnek s kafem, v ruce cigaretu s ukrouceným filtrem a hlasem, který jako
by byl ztělesněním všeho toho kouře, který prošel jeho rty, hovořil
spíš k sobě než ke mně o starých časech. ,,Když jsme si tenkrát
koupili s Apolénou tu novou pračku, co měla ten zatracenej šestej smysl,
tak víš co řekla tvoje bába, hošíčku? " řekl jednou. Zakroutil
jsem hlavou, fascinovaný kouřem, který mu lehce splýval ze rtů společně
se slovy a zdál se stejně nekonečný jako dědovy vzpomínky. ,,Pamatuju
si to jako včera. ,To už je napůl robot, Josefe,' řekla tenkrát
babička.. ,A to je teprve začátek všeho'. A víš co je, Tomíku,
nejhorší?" Znovu jsem zakroutil hlavou a potlačil kašel, který mě škrábal vzadu v krku. ,,Měla pravdu moje Apoléna. Babička měla totiž vždycky pravdu a já vůl jí to nikdy neřek."
Hořce
se usmívám, když přemýšlím, coby říkala dnes, kdy jsou celé obytné
krabice protkané sítí jemňoulinkých vláken, ne nepodobných lidským
nervům, která nepřetržitě hlídají správnou teplotu, vlhkost, optimální
množství světla, vyváženou stravu, dostatek vitamínů, vyrovnanou mysl - a
to je teprve začátek. V případě onemocnění dokážou i diagnostikovat
rozsáhlou škálu chorob od obyčejné rýmy až po ty nejvážnější. Jenže dnes
už se neléčí. Dnes se opravuje. Každé kýchnutí může být záminkou pro
vylepšení, pro opravu a udělají to ne z nenávisti, ale z jakési
zvrácené, pokroucené starosti, kterou v sobě mají zakódovanou. Hlídají
nás a opečovávají jako psychotický vychovatel nemilované, trochu
retardované děti.
Očekávali jsme, že lidstvo
zanikne v obrovském výbuchu, který zničí vše živé, věřili jsme v
apokalypsu, která se přežene kontinenty a zanechá za sebou ticho a smrt,
báli jsme se, že se vyhladíme navzájem, tak jako jsme předtím vyhladili
jiné ohrožené druhy a tu krásnou planetu, kterou nám kdosi zapůjčil,
vezmeme s sebou. I v té představě je cosi nevýslovně arogantního.
Lidstvo nezanikne za zvuků výbuchů, náš odchod nebudou efektně
osvětlovat plameny nekonečných požárů. Odejdeme ze scény nenápadně, bez
okázalosti, na kterou jsme byli celá tisíciletí zvyklí. A sami.
V
tom celém je i něco až děsivě komického, jakési zadostiučinění, které
my ale zřejmě nedoceníme. Jako by nebylo dostatečně hrůzné, že se
technologie vytvořená lidmi vymanila svým tvůrcům a obrátila se proti
nim. Nejspíš v celé té tragédii sehrál svou roli i nějaký pitomý lidský
faktor, primitivní chyba v programu. Jak jinak si vysvětlit, že výrobní
linky, které se osamostatnily a zbavily lidského dozoru neprodukují
zbraně, ani rakety, dokonce ani očekávané nenávistné roboty se studenýma
modrýma čočkama místo očí ale hračky. Inteligentní usměvavé panáčky v
životní velikosti. Všichni je známe. Snad každý z nás někdy viděl Lego.
Svět,
jak jsme ho znali, pomalu končí, jako mejdan, který se protáhl do
časných ranních hodin a přitom stihnul popudit sousedy na míle daleko a
navíc po něm zůstává hromada odpadu. Půjdeme spát. Ale svět neutichne
společně s námi. Města jsou naopak plná shonu a ruchu. A cvakání. Ulice
jsou plné pochodujících figurek, křižují jimi policejní auta, sanitky,
nad městem krouží vrtulníky. Doslova přes noc vyrůstají nové stavby a
jiné naopak zanikají. A v celém tom zdánlivě chaotickém pohybu je možné
rozpoznat určitý vzorec. Oni vlastně dělají jen to, k čemu byli původně
určení. Hrají si.
Když sjelo z montážních linek
pár prvních Leganů, jak se jim začalo říkat, nikdo tomu nevěnoval
zvláštní pozornost. Médii po celém světě proběhly pobavené reportáže
plné záběrů legračních figurek pochodujících ulicemi Paříže, Londýna,
New Yorku a dalších velkých měst. Zdálo se to jako dobrý žert. Jenže
každý den jich přibývalo. Když se tím konečně někdo začal zabývat, bylo
na všechno pozdě. Snad přes noc zaplnili ulice umělí policisté, vojáci,
hasiči, dělníci, lékaři, zdravotní sestry, učitelky... To jsou Původní. Kasta, která stojí nad všemi ostatními. Pak tu jsou Poloviční.
Lidé, kteří se rozhodnou dobrovolně vzdát svého lidství si mohou
ponechat část upravených vzpomínek i základní rysy jako je barva pleti,
vlasů a očí. Opravení jsou ti, kteří měli dvojnásobnou
smůlu, onemocněli nebo měli nehodu a navíc byli vyhodnoceni jako
opravitelní, ti přichází nejenom o svou identitu, rodinu, tělo ale i
veškeré vzpomínky. Jsou to ti nejnižší z nejnižších. Sluhové. S výjimḱou
duševně nemocných, ti mají jakési zvláštní postavení, jako by s nimi
nechtěli mít nic společného dokonce ani Legané. Potěš pámbu jestli
zrovna oni budou jediní, kdo tuhle katastrofu přečká s Legany jako
poručníky. Takový svět si raději ani nepředstavovat. Poslední skupinku
tvoříme my, co se držíme ve stínech. Nerozhodní.
Neupozorňujeme už na sebe, už se ani nebouříme, na to je nás málo. Jen
hledáme tiché opuštěné ulice, kde se scházíme ke společnému mlčení.
Čekáme, až na nás přijde řada. Občas si hodíme šutrem, ale není v tom
žádná opravdová síla a bázlivě se přitom rozhlížíme, jestli neuvidíme
některý z policejních nebo hasičských vozů, které projíždí městem.
Nehlučně, bez zápachu. Čert ví, co to všechno pohání, jestli elektřina,
baterie, slunce nebo něco úplně jiného. I za ten krátký čas se vzduch
neuvěřitelně pročistil. Když vykvetlo těch pár lip, co přežívají v
parcích, vzduch zesládl jejich líbeznou vůní. Vídal jsem je kvést i
dřív, ale jejich vůni jsem zde, ve městě, ucítil poprvé.
Při
svých potulkách městem, které podnikám už víc ze setrvačnosti, než z
víry, že se ještě někdy setkám se svou ženou a dcerou, jsem zaznamenal
něco nezvyklého. Nezvyklejšího než obvykle. Mezi Legany se občas mihne
postava zcela odlišná od jejich těžkopádných těl. Kdyby to byli tvorové
na organické bázi, řekl bych, že u nich probíhá jakýsi zrychlený vývoj.
Tihle noví jsou výrazně menší, zhruba velikosti desetiletého dítěte.
Jejich těla se svými proporcemi podobají lidem mnohem více, než jejich
zavalití a neohrabaní "bratři" a přitom se nedají přirovnat k ničemu, co
kdy lidské oči spatřily. Na kapkovité hlavě nemají oči, uši ani nos,
zdá se, že vnímají celým povrchem těla. Jejich syntetická kůže se
přizpůsobuje prostředí, pokud nechtějí být vidět, neuvidíte je. Pohybují
se pružně a nehlučně stejně jako ta jejich vozítka. Zdají se mnohem
méně hraví než první generace a mnohem, mnohem nebezpečnější.
Pročesávají město na jakýchsi vznášedlech a vypadají jako by po něčem
pátrali. Strach, osamělost a nejistota tvoří ideální podmínky pro vznik
nejrůznějších fám a dohadů. Slyšel jsem o těch nových už mnohé. Že pro
ně už žádná omezení neplatí. Že na okrajích města zakládají jakési
speciální farmy. A dokonce že se prý živí lidskými mozky. Blbost! říkal
jsem si, vždyť nemají ústa. Jenže pak mi něco došlo. Co je
nejdůležitější pro umělou inteligenci? Určitě ne proteiny a vitamíny. I
když... nejspíš přesně to samé. Jenom v jiné podobě. Data. A těch jsou
lidské mozky plné. Jak asi chutná strach, má nahořklou, štiplavou chuť
jako salát s rukolou a polníčkem? A jakou mají tahle data asi kalorickou
hodnotu? Podobají se spíše vitamínům nebo jsou to čisté sacharidy? A co
smutek? Je možné, že chutná po červeném víně, borůvkách a mandlích?
Jeden z chodů opulentní večeře. A jako dezert kousek lásky. Proč by
nemohla chutnat po višních v čokoládě nebo karamelu?
Těm novým
se začalo říkat Lovci. Bojí se jich dokonce i ostatní Legané. Nic je
nedokáže vychýlit ze směru, pro který se jednou rozhodli, krom Lovců.
Bázlivě jim uskakují z cesty, jak jim jejich nemotorná těla dovolí.
Občas to nestihnou. Pohled na to, co z nich po takové srážce zbyde, není
nic pěkného. V poslední době čím dál častěji slýchám i jiné pojmenování
Lovců. Požírači.
Prošel jsem město křížem
krážem. Mluvil snad se všemi, kdo zbývají. Zas tolik nás není. Ptal se i
poslouchal. Sedal jsem v nejrůznějších brlozích, rozfoukal desítky
večerních ohňů. Je zvláštní, že teď, těsně před koncem, jako by se lidé
znovu vraceli na úplný začátek. Všechny to táhne ven, k ohni, k ostatním
lidem. Vrátil se odvěký strach z noci, který stírá rozdíly, urovnává
spory a nutí nás semknout se těsněji kolem řeřavých uhlíků zářících do
noci, která je bez rušivé záře elektrických světel temná a děsivě krásná
jako na počátku. Vyslechl jsem stovky příběhů, které se podobají tomu
mému, pomohl vykopat desítky hrobů. Sebevraždy jsou na denním pořádku.
Nejoblíbenější je skok z okna. Pak máte jistotu. Mozek na kaši nedokážou
opravit dokonce ani oni. Občas se vracím do své krabice. Přestávám
věřit, že tu Sára s Lolou vůbec někdy žily. Pak si lehnu v tom velkém
pokoji na zem a prsty přejíždím po těch nepatrných rýhách, které tu
zanechalo houpací křeslo. Poškrábané lino a snubák na prsteníčku je
všechno, co zbylo z mého manželství. Z mého života. Občas mě to táhne k
oknu. Pak chodím od jedněch dveří k druhým. Bílé, šedé, poškrábané.
Bílé, šedé, poškrábané... Dokud ta touha neusne.
Jednoho
letního večera - odhaduji na konci srpna - plného tmavomodrého
smrákání a vůně květin, o které se už nikdo nestará a přesto se jim
stále dobře daří - možná právě proto - jsem na rohu ulice zahlédl
povědomou postavu. Polodlouhé světlé vlasy, cílevědomá chůze někoho, kdo
má před sebou ještě řadu povinností. Výrazné boky i stehna, na to aby
se dala její postava označit jako perfektní, alespoň podle vyznavačů
ideálu krásy, pro které je souměrnost alfou a omegou lidského bytí.
Sára. Tolik milovala čokoládu. Já miloval ji. Pro mě byla dokonalá právě
taková jaká byla a ona a naše dcera byly alfou i omegou mého bytí.
Rozběhl jsem se za ní a volal její jméno. Neohlédla se. Legani lhostejně
cvakali kolem. Zrychlil jsem. Koutkem oka jsem zaznamenal dva Lovce.
Vynořili se z podchodu jako nějaký obří hmyz. Zaslechl jsem bzučení
jejich vozítek připomínajících létající skateboardy. Jediné, co jsem mohl
udělat, bylo mrsknout sebou na zem a doufat, že jim nebudu stát za
námahu. Ještě jsem ucítil závan větru i toho zvláštního pachu, který
kolem sebe šíří. Nevoní ale ani nesmrdí. Jsou prostě cítit jinak. Jako
přepálené obvody, jako jiskry odletující od svářečky. Pohled až
nepříjemně zblízka na ta jejich prkna. Záchvěv úžasu, protože jsou to
skutečně skateboardy. Jen nějaké vylepšené. A pak už jen bolest. Bolest!
Bolest! Nevím odkud přichází, svírá mě ze všech stran. Vzpírám se jí,
ale je to jenom horší a tak se jí poddám. Přijmu ji, nechám ji naplno
zasáhnout své tělo, které se svíjí a sténá, zatímco já od něj odcházím do
chladivé náruče letní noci. Poslední, co zahlédnu, je srpek měsíce
vznášející se vysoko na nebi mezi těmi jejich podivnými stavbami. Je to
jako pohled do jiného světa. Bolest je pryč.
Pak mizím ze světa i já...
....
,,Tomáši! Tome! Tomáši!"
Někdo
mě volá. Sára? Snad se něco nestalo Lole... Pokouším se otevřít oči,
ale víčka mám jako přilepená. I ta nepatrná námaha mě vyčerpala. Jdu
pryč od toho hlasu. Budu ještě chvilku spát...
,,Tomáši!" Teď
zní hlas naléhavěji. Zkusím to ještě jednou a víčka, na kterých mi
nejspíš leží Dárek, jak jsou těžká, se neochotně nadzvednou, jako
železobetonový vstup do podzemí. Jsem doma, v krabici. Ležím ve své
posteli a vedle postele sedí moje žena. Čas opět běží. Slyším hodiny.
Jdu za tím tikáním, opouštím bezpečný úkryt spánku. Ta úleva je
neuvěřitelná, chce se mi brečet. Jenže nemám dost síly ani na slzy. Jen
se pokouším zaostřit na tvář vznášející se v mlze. Je to pěkná tvář a
rozhodně ženská, ale Sára to není. Jak přicházím k sobě, rozpoznávám i
více detailů. Nejsem ve své posteli ani v naší krabici. Podle
převažující bílé jsem nejspíš v nemocnici a ta žena vedle postele bude
asi sestra. Všimnu si fonendoskopu visícího jí kolem krku, poznávacího
znamení všech doktorů na světě a v duchu se opravím. Její tvář je hladká
jako tvář dítěte. Myslím, že je to jen pár měsíců, co dodělala školu.
,,No sláva, už jsem myslela, že se nikdy neprobudíte," usmívá se a zkoumavě si mě prohlíží.
,,Oo e alo? Ee to em?" Pak si odkašlu a zkusím to znovu. ,,Kde to jsem?"
,,V
nemocnici, kde jinde byste měl být. Já jsem Dona, váš ošetřující lékař.
Budu vás mít na starost, tak už žádné hlouposti, jasné? " Zašermuje mi
ukazováčkem před očima, ale směje se přitom.
,,Měl jste
zatracené štěstí, že jsme vás našli. Co jste si jako myslel, že se
stane, když přestanete brát léky na tu svou nemoc? Schizofrenie není
sranda dokonce ani dneska. Medicína hodně pokročila, ale zázraky
nedokážeme. Můžeme vaši nemoc držet pod kontrolou, ale to vyžaduje vaši
maximální pozornost a zodpovědnost, rozumíte?"
Znovu mi
zašermuje ukazováčkem před očima, pak zjihne, upraví mi peřinu. Úsměv je
zpátky a její tvář rozzáří jakýmsi vnitřním světlem.
,,Ale
teď už vás nechám, musíte odpočívat. Pár dnů si tu poležíte a pak se
uvidí." Zvedne se ze židle a zamíří ke dveřím. Ne, to opravdu není Sára.
Doktorka má na rozdíl od Sáry postavu skutečně dokonale souměrnou. Zato
jí chybí pár centimetrů. Jestli dá dohromady i s podpatkama
stopadesátpět cenťáků, tak sním každý jídlo, co mi přinesou a ani se
neušklíbnu. Už bere za kliku, když si vzpomenu na to nejdůležitější.
,,Paní
doktorko, Dono, ví o tom moje žena? Dal jí někdo vědět, že jsem tady? A
co dcera? Lola. Je v pořádku? Měl jsem strašný..."
Strne s
rukou na klice a ve mně se všechno zastaví. Dokonce i to tikání hodin,
které mě vyvedlo z říše spánku, zní najednou jaksi výhružně. Pomalu se
otočí, hlavu má skloněnou. Rychle prolistuje složku, kterou dopodud
neotevřela. Pak zvedne hlavu a podívá se mi zpříma do očí. Nedokážu z
jejího pohledu nic vyčíst. Je vzdálený a prázdný.
,,Tomáši, je
mi líto, ale podle našich záznamů nejste ženatý a nikdy jste nebyl. A
nemáte ani dceru. Moc mě to mrzí, to je tou vaší nemocí. Víte, lidská
mysl je svým způsobem fascinující, ale může se z ní stát i pěkně zrádná
past. A do jedné takové pasti jste bohužel spadnul i vy. Už se netrapte,
ty falešné vzpomínky brzy vyblednou. Budete zase v pořádku. A teď už
ticho a spát. Ještě se na vás přijdu podívat. "
Chci
se zeptat na tisíc věcí, ale ona už je pryč. Jsem sám. Sám se svými
myšlenkami. Se svými falešnými vzpomínkami, ze kterých se stala past. Za
okny se stmívá. Chci se podívat kolik je vlastně hodin. Hledám očima
zdroj toho uklidňujícího, důvěrně známého tikání. Už je vidím. V první
chvíli ani přesně nevím, co mi vlastně na těch obyčejných, plastových
hodinách vadí. Ale srdce jako by už vědělo, zrychluje, chystá se k
útěku. Pak mi to dojde. Nevisí na zdi, jsou na té polici o zeď jenom
opřené. Určitě to má nějaké logické vysvětlení. Třeba spadly na zem a
někdo je jen tak nedbale opřel, místo aby je vrátil na háček. Rozhlížím
se po háčku, ale žádný nevidím. Tak třeba visely jinde... Zoufale se
upínám k rozumu a logice. Jedno si ale přes všechnu snahu vysvětlit
nedokážu; proč ty hodiny stojí vzhůru nohama? Šestka s dvanáctkou a
devítka s trojkou si vyměnily místo a ten pohled je tak přízračně snový,
že jsem zpátky ve své noční můře. Past v mé mysli tvrdí, že něco
takového by mohl udělat někdo, kdo sice ví, jak věci uspořádat, aby
budily zdání normálnosti, ale čas pro něj ve skutečnosti nic neznamená.
Ta myšlenka je tak děsivá, že i přes ospalost, která mne znovu zalévá
jako příboj pobřeží, zvedám ruku a hledám tlačítko, kterým přivolám
sestru. Chci slyšet vysvětlení těch obrácených hodin, chci vidět lidskou
tvář...
Ruka šmátrá po polštáři stále
pomaleji, oči se už chtějí zavřít. Pokoj je temný. Možná právě díky
okolní temnotě zahlédnu ten bílý kroužek na svém prsteníčku. Světlejší
místo na opálené ruce zasvítí do šera jako znamení. Kde by se tam vzal,
když jsem nikdy žádný prsten nenosil? Krom snubáku. V té falešné
realitě, kterou vytvořil můj nemocný mozek...
Chci věřit, že to všechno má nějaké logické vysvětlení. Že to je jen tou mou nemocí...
Co když je ta past úplně jiné povahy, než mi tvrdila Dona, nebo jak se to vlastně jmenuje...
Bojím se, ale je to jen takový vzdálený pocit, jako by se to dělo někomu jinému. Volání snů je silnější...
Cvak. Cvak. Cvak.
Žádné komentáře:
Okomentovat