Monstera, alokazie, ledviník a žumen. Pepřinec, klivie, parožnatka. Begónie královská, brambořík a ibišek, africká fialka a vánoční kaktus, to všechno jsou rostliny, které pokud stín přímo nevyžadují, poměrně dobře ho snáší. Opakuji si polohlasem jména svých přátel jako zaříkání proti samotě. Kdysi jsem znala i latinské názvy. S nimi by to znělo tak trochu jako rozcvička zaníceného exorcisty. Dotýkám se jemňoučkého závěsu Ledviníku, hladím tvrdě zelené listy klivie. Děrované monsteře, jejíž nejmenší list velikosti polévkového talíře mi sahá téměř k hrudi, skládám poklony, koketuji s Ibiškem. Máme jeden oblíbený žert. ,,Kdy už pokveteš?" ptám se každé ráno a on odpovídá: ,,Už se stalo."
A
na zašlých parketách, které zoufale volají po kartáči a laku, leží
další zmuchlaný červený květ, připomínající mrtvého cizokrajného motýla.
Vlastně to ani není žert. Nebo hodně zvláštní, pokroucený, jako list
napadený sviluškou. Hořký žert. Víte, jak někdy chutná květák ze
supermarketu nabušený hnojivy jako vzpěrač steroidy? Znáte tu hořčinu,
co se nedá přerazit žádným vařením ani smažením? Takovou chuť občas
cítím na patře. A někdy se ta chuť neztratí za celý den, jen sklouzne
níž a tam se usadí. Tahle chuť má v mých představách bělavou barvu jako
ten umělý květák, jako chorobný povlak na jazyku, jako něco odporného a
nezdravého, co přežívá v přemokřené, mrtvé hlíně na dně starých
keramických květináčů.
Monstera, ibišek, ledviník a všichni ti ostatní, co na mě kývají z temných koutů, pnou se
po zdích, nebo přerůstají z květináčů na okně, jsou moji posluchači i
rádci. Namlouvám si, že jen díky mé péči, mé lásce a slovům pochopení
rostou a sílí, překypují vitalitou. A pak jsem tu já. Sdílím s nimi
tento tmavý přízemní byt. S nimi a ještě s někým, ale o tom později. Na
rozdíl od nich mi stín dobře nedělá. Ale snáším ho. Namlouvám si. Znáte
to?
Lidská mysl je zvláštní zařízení. Svým způsobem geniální.
Svým způsobem tragické. Když je vůle dostatečně umanutá a tlak
dostatečně vytrvalý, můžete si namluvit cokoliv, nemyslíte? Matematik by
možná dokázal vzájemné působení tlaku vnitřního a vnějšího vyjádřit
jednoduchou rovnicí. Při vhodném poměru obou tlaků si pak můžete
namlouvat, že rostete stále rovně, ke světlu, že jste uvnitř stejní jako
v patnácti, jako v sedmnácti, jako ještě v sedmadvaceti. Vlastně ne že
můžete. Musíte. A určitým pokrouceným způsobem
to tak dokonce i je. Život v každé molekule, kterými jsme - stejně jako
všechno živé - tvořeni, je překvapivě vytrvalý. Pokrouceným,
to je slovo dne. Rostliny, které nejsou určeny pro stinná místa, reagují
na nedostatek světla chřadnutím, žloutnutím, opadávají jim listy a nebo
naoapak předvádí jakousi žalostnou parodii na vitalitu, natahují své
tenoučké stonky tak dlouho a tak vysoko, až se zlomí. Já se nelámu,
alespoň ne viditelným způsobem.
Moji rodiče
byli dělníci. On soustružník, ona skladnice. Velmi neromantické spojení,
nemyslíte? Velmi solidní. Solidní jako matný lesk kovových hoblin, jako
hrubá látka pracovních oděvů, jako šeď betonových panelů. Jeden
betonový obdélník je snadno zaměnitelný s jiným, s kterýmkoliv, to je
trochu strašidelné. Panelák je pro mne synonymem pro solidnost, stálost.
A nudu. Jako malá holka jsem snila o tom, že matka je operní pěvkyně - a
věřte, že figuru na to měla - a otec slavný dirigent s bláznivou
aureolou vlasů, poletujících mu kolem obličeje laskavého podivína. Snila
jsem, že na ně čekám v zákulisí městského divadýlka a po představení
jdeme do místní restaurace na opulentní večeři. Jen tak mimochodem,
třetí cenová kategorie, pro časté střídání personálu a občasnou
opileckou či mileneckou rvačku - někdy obojí zároveň - slyšitelnou za
klidných nocí přes tři ulice navíc vděčné téma drben z přilehlého okolí.
Pro mě ale v tom čase příslib všech krás světa a vrcholného
kulinářského zážitku; i kdyby mi předložili kuřecí prsa s broskví
překrytou rozteklým plátkem eidamu. Tenkrát ještě módní výstřelek a
nevídaný experiment, považte, míchat sladké a slané. Jak odvážné v tom
šedém solidním čase. Máma voní v autě šminkami - v mých představách vůně
šminek rovnala se, bůhví proč, vůni vanilkového cukru - a pak jedeme do
naší vilky, tak vkusně zasazené do nekonečné zeleni. A ta zeleň, to
nebyl jen trávník a sem tam unavený, zplihlý strom. Byla to botanická
zahrada, arboretum. Byl to park a současně umělecké dílo. Kolem
šestnáctého roku se sen upřesnil. Zahrada byla do poslední cibulky, do
posledního lístečku mé Dílo. V té době jsem se už
učila zahradnicí. A víte, jaká byla moje nejoblíbenější písnička? Ta jak
se tam zpívá je to březový háj, je to borový les, je to anglický park,
je to hluboký vřes... Tu jsem měla moc ráda.
Znáte
ten zvuk, jak se sesedají betonové panely? Takové tlumené heknutí,
skoro vyjeknutí, jako když si naložíte do tašek nákup na prodloužený
víkend a pak zjistíte, že je to nad vaše síly. A kolikrát i nad síly
vaší peněženky. Ta jejich tíha je tlačí totiž k zemi. Ostatně jsou na to
i zákony. Gravitace platí i pro tak solidní a trvalý výdobytek
moderního bydlení, jakým je betonová skládačka, nemyslíte? Náš byt se
smrskává. Jen pár milimetrů za rok. Nic tak dramatického, jako v té
povídce, co jsem jako holka četla. Ale za posledních dvacet let je to
pěkných pár centimetrů. On to nevidí. Nebo dělá, že to nevidí. Ale já v
noci a někdy i přes den lehávám ve své posteli s matracemi, které své
nejlepší roky prožily v minulém století, hledám si pohodlné místečko
mezi vybouleninami a propadlinami, opatrně se vyhýbám dotěrným pérům,
která mají otravný zvyk škrábnout a trhnout, právě ve chvíli, kdy se
člověk trošku pohodlněji uvelebí. Ležím a naslouchám dechu paneláku.
Každý dům dýchá jinak, to mi věřte. A někdy hekne. Někdy vyjekne, jakoby
v úleku. Cítím tíhu osmi pater nad námi. Zvolna náš byt zasouvají
hlouběji do uranového podloží.
Kdy tohle
zmenšování začalo? Nevím přesně. Ale rozhodně až po smrti rodičů. Jejich
profese byly značně neromantické, jak už jsem asi říkala. A nejenom
profese. Mezi božstvy, která vyznávali, vedla Solidnost, Stálost a
Uměřenost, ale současně vládli kouzlem, které po celou dobu mého dětství
a mládí drželo strop přesně tam, kde podle zažitých představ má běžný
strop být. Své rodiče jsem nikdy neviděla políbit se, nebo se vést za
ruce, někdy jsem dokonce uvažovala - zvlášť kolem čtrnáctého patnáctého
roku, kdy mláďata začínají takové věci zajímat - jak do toho všeho
zapadám já. Jak vlastně... jak k tomu došlo. Ale přes ten nedostatek
citů, emocí, či snad nedejbože vášní, bylo všechno s mými a mezi mými
rodiči a tím pádem i se mnou v pořádku. Takovým tichým, solidním, šedým,
uprášeným způsobem.
Ten náš strop není mimochodem úplně
obyčejný strop. Pro mne představoval po dlouhé roky mapu neznámých míst,
která všechna projedu až budu velká, až budu dospělá, až budu bohatá...
až... Ptáte se, co to bylo za mapy? Vysvětlení je prosté. Pozůstatek
silvestrovského mejdanu z roku raz dva, kdy ještě domácí silvestrovské
mejdany nebyly tak zoufale nemoderní. Náš soused přes strop, pan Kmínek,
tehdy statný pětatřicátník, kolem druhé ráno tak trochu odpadl a
napadlo ho, že by mu pomohla studená sprcha. Nepomohla. Vytuhnul vsedě
na záchodové míse, s hlavou položenou na umyvadle - možná i trošku
zvracel - vodu ale v každém případě pustit stihnul. Vana se plnila asi
do půl třetí, ve čtyři u nás začalo pršet. Ty fleky se už nikdy pořádně
nezatřely, přemohly všechny nátěry a vždycky znovu vytvořily mapu.
Zvláštní bylo, že pokaždé trochu jinou. Jsem velká, jsem dospělá - ten
bělavý povlak hořkosti mě nutí říct už hodně dlouho dospělá - a neznám
pořádně ani okrajové části města, ve kterém přežívám. Asi už to
nedohoním.
Práce v zahradnictví nazvaném prostě
a výstižně Zahradnictví mě bavila. Byl to malý kousek zeleně v šedi.
Oáza, kde se zaprášený, znavený poutník mohl nadechnout. A pak ještě o
něco víc, když přišel nový vedoucí. Byl pohledný a zdál se solidní.
Smějete se? Nezapomínejte, že děti jsou chtě nechtě odrazem svých
rodičů a i kdyby stokrát zavrhly jejich modly, stejně si je v sobě
ponesou. Někde. Takže ano, i pro mne byla solidnost jedním z božstev.
Nebyl zrovna Alain Delon, ale měl příjemný obličej a když se smál
vypadal maximálně na pětatřicet. Taky byl náladový a ješitný, ale to
všechno se nezdálo důležité ve srovnání s jinou báječnou vlastností. Z
pěti zahradnic v rozmezí od osmnácti po padesát našel zalíbení právě ve
mně. A pak, bylo mi už osmadvacet a pokud bych se měla přirovnat k
nějaké rostlině, byla by to nejspíš kořenokvětka. Možná ji znáte,
nevýrazná Popelka mezi pokojovými rostlinami. Ta rostlinka je bohužel
přesně taková, jak napovídá její název. Neoplývá právě půvabem, zato je
nesmírně houževnatá, vytrvalá. Dalo by se říct téměř neumořitelná.
Vydrží skoro cokoliv. A někdy se jí také říká domácí štěstí. Přesně
taková jsem byla. Neměla jsem srovnání, jak to vypadá jinde, v jiných
rodinách, ale to jak žili moji rodiče, jak už jsem říkala, mi přišlo
dobré, přišlo mi to tak v pořádku a já od manželství vlastně nečekala
nic jiného, nic závratného. Snad jen... o kousek tepla víc, jestli víte,
jak to myslím.
V čase našeho seznámení
odpočívali otec i matka už kolikátým rokem pod skromným pomníkem na
městském hřbitově. Otec o dva roky déle. Civilizační choroby se tomu,
myslím, říká. Jenže někdy tomu vůbec nevěřím, někdy mě napadá, že je
zabilo tohle místo. Ten omezený výhled z oken v přízemí na nedalekou
budovu plynárny, ten šerý byt, uprášená nuda tak zoufale nepodporující
vůli k životu.
Svatba byla příšerná. Tchyně si přihnula trochu
víc než zdrávo, pourážela pět z našich osmi hostů a se vztyčenou hlavou
odkráčela středem. Zbývající tři byli rozpačitý tchán, starší, lehce
postižený bratr mého nastávajícího, který po celých dvacet minut
občanského obřadu vytřeštěně zíral z okna a několikrát s ním ten pohled
otřásl natolik, až hlasitě vykřikl: ,,Húš!" - nakonec jsem ho ale z celé
rodiny měla nejraději - a pak jakýsi vetchý stařík, kterého jsem už
nikdy znovu neviděla a ani nezjistila, jakým způsobem k rodině patřil.
Ne že bych se příliš snažila to zjišťovat. Vcelku by o nic nešlo, takové
věci se stávají a obzvlášť na svatbách, myslím, nebývá o podobné výjevy
nouze, jenže tchyně si po předchozí návštěvě toalety opomněla
překontrolovat stav zadní části kostýmku a tak nám na rozloučenou
předvedla své ne právě moderní spodní prádlo. Vlastně ty bombarďáky v
lososově růžovém provedení zářily pod vykasanou sukní jako neony. A mně
prozářily do té doby poněkud neradostný den. Litovala jsem jediného, že
za sebou netáhla na podpatku nalepený toaletní papír. Posraný. Po jejím
triumfálním odchodu jsem se zamkla na záchodě a smála se tak divoce a
křečovitě, až jsem se rozbrečela a umazala řasenkou neforemné, smetanově
bílé šaty z půjčovny. Ale jak se říká, o mrtvých jen dobře. Proto chci
věřit, že i ta ohavná, stará, zlá, jedovatá čarodějnice měla pro své
kulantně řečeno nestandardní chování nějaký skrytý důvod. Možná i ona
cítila občas tu hořkost v ústech. A kolem srdce.
Nicméně, přes
trapnou bombarďákovou aféru a veškeré citové výlevy pobouřených,
pourážených svědků a přátel mého muže, vlastně všichni svatební hosté
patřili buď do jedné nebo druhé kategorie - kolegyně ze zahradnictví,
kterou jsme pozvala, abych tam měla někoho svého, jak se vyjádřil On, se
na poslední chvíli vymluvila na nevolnost - přes to všechno jsem byla
vdaná. A to jediné bylo podstatné. Kořenokvětky někdy nazývané domácí
štěstí mají takovou povahu. Jsou k takovému životu tak nějak předurčené,
i když dokonce ani jim jejich přezdívka nezaručuje, že jsou předurčené i
ke štěstí.
,,Až přijde dítě, seženeme něco
většího, světlejšího," řekl krátce po sestěhování a důkladné prohlídce
mého, teď už našeho bytu. Možná si to samé říkali kdysi v samém začátku
společného života i moji rodiče. S jedním rozdílem, k nim dítě přišlo.
Po pěti letech pokusů a marných očekávání poprvé padlo slovo adopce.
Taky první rána. ,,Nesnesl bych pod střechou nějakého cizího haranta,"
řekl. ,,Nikdy nevíš, jakej šmejd z něj může vyrůst," řekl. Ten večer
jsem od něj odešla. Poprvé. Jenže z manželství, když už se v něm jednou
ocitnete, se nedá tak snadno odejít. Zvlášť když nevíte, kam přesně
byste měli jít a co vlastně od života čekáte. Kořenokvětky to tak
zkrátka mají, neoplývají ani krásou ani fantazií. Jsou vytrvalé a mají
spoustu dobrých vlastností, bohužel jsou ale i poněkud fádní. Po
uplakané noci na nádraží jsem se vrátila. Zlomená ruka jako následek
pádu ze schodů, stálo v lékařské zprávě. A tu zprávu, to hlášení o úrazu
zformulovala moje ústa a zapsaná slova pronesl nejprve můj hlas. Lidská
mysl je zvláštní zařízení, nemyslíte?
Možná
rovnice vyjadřující vztah mezi umanutou vůlí a vnějším tlakem už dávno
existuje. Možná o ní něco ví ne matematici ale ženy v útulcích. Ženy, u
kterých tlak obého druhu dosáhl neúnosné míry a ony opustily svůj domov,
svou sbírku porcelánu po babičce, fotky z dětství, ty méně lichotivé
poschovávané na samém dně krabice od kolekce, kredence plné nádobí
drhnutého stále dokola s jakousi unavenou laskavostí, skříně plné
prádla, které už nikdy neoblečou a stejně chovají tajnou naději, že
jednou do něj přece jenom znovu zhubnou, opustily známá místa a vyježděné koleje a
to právě proto, aby nebezpečně rozjetý rychlík jejich života
nevykolejil při nějaké banální hádce nad studenou večeří a zteplalým
pivem.
Té noci, co jsem chovala čerstvě
zasádrovanou ruku v náručí jako dítě, které nikdy mít nebudu, jsem
pochopila, proč to tak musí být. Myslím, že zas jednou byl pro změnu Bůh
doma a zabránil tomu početí. Ještě že tak. Děti jsou v rukou rodičů ta
nejbezbrannější rukojmí a při pomyšlení na téměř nekonečnou, bezděčnou
přizpůsobivost dětského věku i malou, fádní kořenokvětku bez špetky
fantazie obejde mráz.
V dalších letech lékařských zpráv
přibylo. Některé ženy jsou náchylnější k úrazům víc než jiné, nemyslíte?
Ale nebylo jich zase tolik a krom nosu už nic zlomeného. Však víte,
kořenokvětky jsou téměř neumořitelné. Vytrvalé. Veškerá jejich síla je v
kořenech a kde kořeny zapustí, tam setrvají. Fádní. Možná právě ta
neuvěřitelná houževnatost je jedním z důvodů, proč některé rychlíky přes
veškeré výhybky a záchranné brzdy nakonec přece jenom vykolejí.
Se
vším ostatním si poradily dlouhé rukávy, rolák a sluneční brýle zvané
Masařka. A pak, ve stínu našeho bytu se lecos ztratilo. Mockrát jsem si
říkala, kdyby někdo přišel a ptal se - i když mě vlastně nenapadá nikdo,
kdo by k nám chodil, natož se ptal - řeknu: přesazovala jsem květiny a
umazala se. Hlína na rukách, na tvářích...
Na den přesně
čtrnáct let od toho příšerného svatebního dne figurovalo mé jméno v
další lékařské zprávě. Tentokrát jsem ale lhát nemusela. Agorafobii si
nevymyslíte. Ta vás přepadne zezadu a složí jako hráč ragby.
Přibližně
v čase, kdy jsem skončila v Zahradnictví kvůli těm svým problémům, -
dá-li se panická hrůza a neschopnost přiblížit se k domovním dveřím na
vzdálenost menší než dva metry nazvat pouhopouhým problémem, - přišla
změna. Odstěhoval se z ložnice. Svou půlku manželské postele vyměnil za
rozkládací gauč v obýváku. Myslím, že bych podle laciného parfému,
kterým byl někdy cítit, dokázala odhadnout, které kolegyni zahradnici
nebo snad zrádnici? patřil, ale nikdy mě to nezajímalo natolik, abych se
tím opravdu zabývala. Stačilo, že jsem se zbavila jeho upocené,
chrápající přítomnosti. Své milované rostliny rozmístěné po celém bytě,
jsem nanosila do ložnice, která se stala mým výsostným územím. Jako by
se i jim ulevilo. Nadechly se, protáhly a pořádně se do toho opřely. Už
si nevzpomínám, jakou barvu mívaly stěny. Zelené listy a stonky tvoří v
našem pokoji jednolitou živou tapetu. Připadám si jako v zahradě.
Já
sama se někdy v křehkém čase mezi spánkem a úplným probuzením cítím
jako zvláštní, stinná zahrada, ve které se cosi probouzí k životu, cosi
klíčí. A On? Poté co si v šeru málem vypíchl oko o zlomenou větev
jeden a půlmetrového Ibišku, už práh ložnice nepřekročil. Nepřiznal by to,
ale já vím, že se našeho pokoje bojí.
Tu
lacinou voňavku z tržnice jsem z něj přestala cítit téměř okamžitě po
středně těžkém infarktu, který zjara v sedmnáctém roce našeho manželství
prodělal. Do ložnice se už nevrátil. Náš vztah se zvláštně uklidnil.
Ustálil se na tiché nenávisti. Symbióza, tak se říká vztahu, kdy jeden
profituje z druhého a je na něm závislý. Nelaskavá, neradostná symbióza.
Někdy se na něj potají dívám a jako nějaký zvláštní parfém čichám pach,
který se teď kolem něj vznáší. Ta voda po holení, kterou páchne, se
jmenuje Stáří. Ani On nemá kam jít. A já i kdybych měla kam jít, odejít
nedokážu. Oba jsme svým způsobem pokroucení. Oba máme nemocné srdce.
Každý jinak.
V poslední době hodně naslouchám
svým zeleným přátelům. Nejhlasitěji promlouvají Diffenbachie a Klivie Náprsník a
Tchynin jazyk. Je v tom jakési zvrácené zadostiučinění. Tchynin jazyk.
Chápete?
Napadá mě, že o té zvláštní rovnici, o
vzájemném působení vůle a tlaku vedoucímu k velkému třesku, ke
konečnému vykolejení, by mohli něco vědět i v ženských věznicích.
Dlouho, velmi dlouho si můžete namlouvat. Můžete se stát mistrem,
velmistrem v namlouvání si. A zatím tlak narůstá a tam někde, v mrtvé
půdě srdce začne klíčit nezdravý, bledý výhonek.
Přemýšlím o tom, co mi Diffenbachie a Klivie, Náprstník a Tchynin jazyk za bezesných nocí šeptají.
O jeho nemocném srdci. I o tom mém. Myslím, že přinejmenším jedno z nich bych mohla vyléčit.
Možná obě, protože ať chceme nebo nechceme, po dvaceti letech manželství jsou naše srdce propojené nádoby.
Propojené nádoby, ve kterých koluje lektvar louhovaný z bolesti, nenávisti a frustrace.
Přemýšlím
o jehlicovitých krystalcích šťavelanu vápenatého zvaných rafidy, které
jsou obsažené v molekulách některých rostlin. Právě rafidy by mohly být
součástí mého léku.
Přemýšlím o vašich radách mí drazí, zelení přátelé.
Myslím, že je poslechnu.
Žádné komentáře:
Okomentovat