,,Chtěla bych se podívat do toho města," zašeptala Marcela toužebně a
zacukala chladnou dlaní, která ji neúprosně vlekla zšeřelým sépiovým
světem.
,,Tam ne!" ostře ji okřiknul Svorka. ,,Tam odtud není
návratu. To, co vidíš, jsou už jen stíny, kostry mrtvých snů." Znovu
pohlédla k temným obrysům, které trčely na hraně obzoru stále stejně
viditelné i vzdálené, přestože by přísahala, že od chvíle, co je poprvé
spatřila, ušli desítky kilometrů.
,,My musíme ke Skleníku, to
je jediná šance na záchranu. Pokud nevyjde, pak se k nim můžeš vrátit.
Pak se k nim nejspíš vrátíš," promluvil Svorka hlasem tak nepředstíraně
soucitným a bolestným, až na něj zvědavě pohlédla. Vykulené oči byly
plné smutku a strachu. Už se nebránila.
Hlava
se znovu samovolně protočila na čepu, kterým se stal její krk a ona
překvapeně hleděla na blýskající se katedrálu, která jako by vypučela ze
země několik metrů před nimi. Zakláněla se a napínala oči, seč mohla, a
přesto nedohlédla k jejímu vrcholu.
,,Jsme na místě."
,, Proč je tu tak ticho?"
,,Tady
je vždycky šest večer podzimního času, víš?" odpověděl Svorka
netrpělivě. Netrpělivost byla nakažlivá. Cítila, jak se jí s téměř
příjemným brněním šíří tělem jako doušek silného vína.
,,A co dál? Mám jít dovnitř? Nebo co mám vlastně udělat a proč? Nevím, jestli se mi tam chce... Co to vlastně je?"
Svorka
se shovívavě usmál. ,,Říkám tomu Skleník, ale ve skutečnosti je to
lapač snů. Tvůj lapač snů." Ohlédla se po svém průvodci, ale marně ho
očima hledala. Zbylo po něm jen nepatrné čeření vzduchu. ,,Teď už musíš
sama," šeptl tetelivý stín a pak se vytratil docela.
Bezradně
se rozhlížela a přemýšlela jak postupovat dál. Co se od ní vlastně
čeká? Ze zamyšlení ji vytrhlo vrzání a drnčení, které si nedokázala
spojit s žádným známým předmětem. Zpoza katedrály vyjel vlak. Něco se jí
na něm nezdálo, když přijel blíž, zjistila proč. Vláček byl složený z
jednotlivých kolečkových bruslí velikosti odrostlého telete a na každé
brusli bylo neonovou barvou vyvedeno písmeno nebo slabika. V první
chvíli jí nedávala žádný smysl. Pak se pospojovala do slov, do
povědomých slov ...p ra vá lá ska a m ír sn es ou ži vo ta v ír...
Už
věděla, na co se dívá. Mockrát vytýkala mámě, že si něco tak
staromódního pověsila v moderně zařízené kuchyni. Vyšívaný zarámovaný
obrázek nadepsaný Domácí požehnání a pod ním zdobná kroucená písmena. Pravá láska a mír snesou života vír.
Zdálo se jí to naivní a směšné. Máma, jindy vstřícná a přístupná
jakékoliv diskuzi, byla v tomto směru neústupná. S úsměvem odrážela její
výtky a nikdy se té hloupoučké výšivky od babičky nevzdala.
,, Mami!" promluvila jako by ji matka mohla slyšet. ,,Co mám dělat?" Odpověď nepřišla, ale to ji nepřekvapilo.
Vlak
z kolečkových bruslí drnčivě kroužil kolem, ztrácel se za katedrálou a
po chvíli se na druhé straně znovu objevoval. Neochotně vláček v jeho
kroužení napodobila a vydala se na obhlídku, ve snaze najít nějaký
vchod. Každou chvilku se jí hlava samovolně protočila a nabídla jí
výhled na trosky snů černající se na oboru, na nebe prokvetlé temnými
skvrnami jako blatníky škodovky rzí, plné zelených a žlutooranožových
spamů šířících své vražedné poselství, na písmena domácího požehnání
neúnavně kroužící kolem. Znovu a znovu si je opakovala. Nechtěla, ale
nedokázala přestat a s každým opakováním se měnilo poslední slovo...vír...štír... štěk... šťerk... špek...šperk...
,,Zastav!"
vykřikla s pocitem, že se zblázní z těch nesmyslně se opakujících slov.
Vlak narazil do čehosi oblého, byla si jistá, že před malou chvilkou to tu ještě nebylo. Znovu pohlédla na známý tvar a uvědomila si, že to je její
prasklá cyklistická přilba. Nepravidelné hnědé cákance rozseté kolem
zející praskliny magicky přitahovaly oči. Brusle se jedna podruhé, jako
zvířata zasažená ránou z jateční pistole, skácely na bok a po chvilce se
z nich začalo kouřit. Rozkládaly se a rozpíjely, až z nich zbyly jen
pestrobarevné fleky připomínající olejová kola znečišťující vodní tok.
Vyděšeně se rozběhla pryč od strašidelného výjevu. Jednou rukou se
přidržovala katedrály a klopýtala po jejím obvodu. Na omak byla budova
hladká a chladná. Stěny byly složené ze stovek skel a sklíček
poskládaných k sobě jako včelí plástve, jako barevná vitrážová okna v
kostele, plná hrdinů a přemožených stvůr. Opřela se o stěnu oběma rukama
a jedním ze skel, které ve skutečnosti bylo silnou lupou, nahlédla
dovnitř.
V obývacím pokoji u nich doma si dívka
asi dvacetiletá zkoušela bílé, zřejmě svatební šaty. Její dvě kamarádky
posedávaly na opěradlech křesel a upíjely ze sklenic víno. V jedné
poznala tu drzou Anetu, kterou Verča, bez ohledu na tichou nevoli
rodičů, nade vše obdivovala. Viděla, že se smějí, ale k jejím uším
nepronikl stěnou ani hlásek. Pak se otevřely dveře a do místnosti
nakoukl vysoký muž s řídnoucími vlasy a výraznými kouty, cosi řekl a
všichni se znovu rozesmáli. Musela se násilím odtrhnout od obrazu, který
v ní vyvolával dusivou lítost. Přešla několik kroků a opět přitiskla
dlaně na sklo a jedním z průhledů znovu nakoukla dovnitř. Tentokrát byl
obraz jiný. Dva mladí muži seděli naproti sobě nad šachovnicí a mhouřili
oči v hlubokém zamyšlení. Kolem nich stál hlouček přihlížejících.
Cítila jejich napětí, jejich soustředění. Pak muž vlevo zvedl hlavu a
podíval se jí přímo do očí. Srdce jí prudce poskočilo. Rysy byly sice
trochu jiné než ve třinácti letech. Ostřejší, mužnější. Tytam byly
buclaté dětské tváře. Přesto ho bezpečně poznávala. Se vzlykáním
klopýtala kolem katedrály a volala jména svých dětí. Nikde nenašla
jediný spoj, jedinou spáru naznačující vchod. Když se vrátila k
rozteklým pozůstatkům bruslí, vyčerpaně se svezla na zem.
Přes
její postavu schoulenou u úpatí katedrály se přelil teplý stín a uvnitř
skleníku vycítila pohyb. Postavila se znovu na nohy a s dlaněmi opřenými
o skleněnou stěnu poskládanou z pětiúhelníků hleděla do tváře jakési
ženy. ,,Mami?" Ale už ve chvíli kdy vyslovila svou domněnku, si
uvědomila, že to není máma. Hleděla na starší verzi sebe samé. Žena
uvnitř skleníku se usmála a kývla jí na pozdrav. Pak se ohlédla.
Sledovala směr jejího pohledu a uviděla prošedivělého muže sedícího v
křesle s dítětem na klíně. Nebyla to Verča ani Ondra, ale něco v rysech
dítěte je bolestně připomínalo. ,,Luboši!" zakřičela a pěstmi tloukla do
hladkých stěn. Muž neslyšel a dál rozmlouval s dítětem. Žena k ní znovu
stočila pohled. Její rty se pohybovaly.
,,Nevím, co mám dělat," rozkřičela se na ni. ,,Tady je všechno rozbité, jako ta moje přilba, jako já..."
Žena
uvnitř přiložila levou ruku na jeden z pětiúhelníků a se zoufalou něhou
na ni pohlédla. Zopakovala ten pohyb. Těsně předtím, než čára života
protínající její pravici přilnula k hladkému povrchu, zahlédla v dlani
své dvojnice pulzovat zlatavý klíč. Dotek zabrněl elektrickým výbojem.
Sklo se na okamžik zdálo ještě ledovější, ještě neprostupnější. Pak se
zakalilo a změklo jako vosk vystavený žáru slunce. Dvě dlaně se střetly a
propletly.
Pootevřít oči vyžadovalo nesmírné úsilí. Víčka vážila víc než zbytek jejího rozbolavělého těla. Přesto se pokoušela znovu a znovu.
Nebe v tomto světě bylo sterilně bílé...
Bevíčková ....jsi to ty ???
OdpovědětVymazatJá jsem úplně v šoku z té Pavly :-)
Jsem to já. :D Kopíruju sem staré věci, jako do skladiště a chtěla jsem zkusit, jak se odtud budou psát komentáře a tak. A je to v pohodě, dost se mně tady líbí. :) A promiň, příště se podepíšu správně, tedy Bevíčková. :D
VymazatNo tedy, to je ..odchod ze života" nebo návrat po nehodě? Jako bys to prožila, sugestivní, napínavé...
OdpovědětVymazatRůží, to je jedna ze starších povídek, co jsem sem naposledy překopírovala. Je to takový sen, co prožila hlavní hrdinka v umělém spánku po úrazu, ale dopadlo to dobře, probudila se. :)
VymazatTento komentář byl odstraněn autorem.
OdpovědětVymazatMě jsi teda zmátla! Ještě, že tu máme detektiva Simonu. :-D
OdpovědětVymazat:D :D Ono se to časem vyjasní, prozatím budu Pavla Bevíčková. ;)
Vymazat